Oldalak

2011. szeptember 8., csütörtök

Hasznos tanácsok "első osztályos" szülőknek


Harmadik osztályom - velük voltam először első osztályos tanító néni!


Szeptemberben önkéntelenül is mindig a kis elsősökre gondolok. Nagyon szerettem tanítani! A legnagyobb kihívást az olvasás-írás-számolás megtanítása, megszerettetése jelentette számomra. Mikor egy-egy új osztályt kaptam már a vakáció ideje alatt, készítgettem a tanévkezdéshez szükséges taneszközöket, amivel motiválhattam a gyerekeket.

Néhány hasznos tanácsot adnék most a leendő elsős szülőknek az olvasással kapcsolatosan, hisz az a későbbi tanulás alappillére! Egész társadalmunk az íráson és az olvasáson alapszik. Az olvasni nem tudó, vagy gyengén olvasó gyerek rosszul teljesít az iskolában, előbb-utóbb viselkedési problémái lesznek, önbizalma, önértékelése sérül, kirekesztik a közösségből.
Mire figyeljünk a kezdeteknél? Egyik legfontosabb építőkő a beszéd észlelése a nyelvelsajátításban.  Tökéletes a hallása a gyereknek? Visszakérdez, hogy nem hallja a hozzáintézett mondatokat?  Vizsgáltassuk meg!

Nem figyel
Gyakoribb tünet, hogy a gyermeknek többször szólnak, s látszólag "nem figyel", az adott feladatot hibásan hajtja végre.
Rosszalkodik
A beszédfeldolgozó mechanizmusok zavarai sok esetben, viselkedési problémákban öltenek testet. Az óvodás gyermek "rosszalkodik", az iskolás "mást tesz, mint amit kell", de jellegzetes tünet lehet az is, ha a gyermek feltűnően visszahúzódó.
Szókincs
Ritkábban tűnik fel a szülőknek, hogy a gyermek beszédfejlődése lassabb, szókincse szűkebb, mint az az adott életkorban elvárható lenne.
Mi újság?
A gyermek nehezen sajátít el "új" szavakat, s az átlagosnál jobban torzítja őket.

A beszédészlelés zavara hatással van:
- az artikulációra
- a szókincs alakulására
- a nyelvtani szabályszerűségek felismerésére
Mindezek miatt az alábbi következményekkel jár:
- a szegényes szókincs
- az írott nyelv elsajátításának nehézsége (olvasás- és írászavar)
- helyesírási nehézségek
- idegennyelv-tanulási problémák
- memoriter (kívülről tanulás) nehézsége.

Hogyan tudunk segíteni nekik? Odaadó, állandó figyelemmel, érdeklődéssel, fejlesztő játékokkal, a hibásan kiejtett szavak újramondásával. Alakítsunk ki jó kapcsolatot a tanítójával és fogadjuk meg segítő tanácsaikat.

Boldog új tanévet kívánok minden tanulónak, szülőnek, pedagógusnak egyaránt!



Napsugaras szép napot kívánok! Böbe

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése